• Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

Nolletch B.V.   |   030-227 1944   |   info@nolletch.nl 

July 8, 2018

May 12, 2018

Please reload

Recente berichten

Emoties op het werk bepalend voor succes!

December 13, 2018

1/2
Please reload

Uitgelichte berichten

Tips voor het maken van goede vragen in Knowingo

October 24, 2017

 

Het maken van goede vragen is ook bij Knowingo van groot belang.
 
Laat e-learning toetsvragen aansluiten bij leerdoelen
Bij het maken van e-learning toetsvragen is het allerbelangrijkste dat vragen aansluiten bij een leerdoel en de dagelijkse praktijk. U wilt immers dat mensen iets leren wat zij in praktijk kunnen brengen. Dit is eveneens een goede graadmeter voor de keuze voor een manier van toetsen binnen e-learning: wanneer een vraagtype of toetsvorm niet het leerdoel ondersteunt, kies dan voor een andere vorm die dit wel doet. Stel daarbij vragen over belangrijke leerstof in de toets, niet over trivialiteiten. Dit sluit aan bij bovenstaande: vraag u af hoe belangrijk het onderwerp van de vraag is voor het leerdoel. Is dit niet erg belangrijk, laat de vraag dan buiten beschouwing.
 
Laat vragen en antwoorden aansluiten bij de doelgroep
Houd bij het maken van vragen voor een e-learning toets rekening met het niveau van cursisten: de uitdaging moet in de content zitten, niet in de bewoording van de vragen. Wees u altijd bewust van het niveau en de functie van de cursisten. Zo stelt u overkoepelde vragen over een proces of de veiligheid aan een teamleider, terwijl vragen over de werking van machine voor specialistisch personeel relevant zijn.
 
Zorg voor duidelijke en eenduidige toetsvragen
Dit lijkt logisch, maar is vaak een grote uitdaging. Zorg voor duidelijke taal, dat wil zeggen: een duidelijke verwoording, en geen dubbele ontkenningen, wollig taalgebruik of jargon.
 
Onderstaande voorbeeldvragen illustreren dit:
 

  • Wat moet je niet doen bij het blussen van een vlam-in-de-pan om te voorkomen dat de brand zich uitbreidt?

  • Hoe voorkom je dat een vlam-in-de-pan zich uitbreidt?

 
De eerste vraag is wollig, onnodig lang en bevat een dubbele ontkenning. De tweede vraag is een stuk duidelijker en beknopter. Bovendien bevat de vraag geen ontkenning. Ontkenningen kunnen, ook wanneer het geen dubbele ontkenning betreft, voor verwarring zorgen. Vermijd deze daarom zoveel mogelijk.
 
Geef feedback over antwoorden
Een groot voordeel van toetsen in e-learning is dat u achteraf feedback kunt geven op de antwoorden van cursisten. Bij foute antwoorden kunt u de juiste redenatie tonen, zodat de cursist kan checken of dit inderdaad de gemaakte denkstappen waren. Vertel niet alleen wat het juiste antwoord is, maar vooral waarom dit zo is.
 
Als iemand bijvoorbeeld het antwoord geeft dat een oranje stoplicht aangeeft dat je moet stoppen, kun je de volgende feedback geven: “Incorrect. Het stoplicht is dan rood, omdat mensen dit beter kunnen zien.” De cursist leert zo wat het goede antwoord is en waarom dit het geval is. Zo zal hij dit beter onthouden.
 
Zorg dat de feedback kort en to the point is.
 
Pre-test de e-learning toets
Laat iemand anders de toets checken voor u deze aan cursisten toont. Zo voorkomt u dat er onnodige fouten, onduidelijke of niet eenduidige vragen of antwoorden in de toets zitten. Laat ook nagaan dat elke vraag een juist antwoord heeft. U wilt niet dat werknemers afgeleid worden door fouten of onduidelijkheden. Dit kan de testresultaten vervormen, omdat fouten niet worden gemaakt door een gebrek aan kennis, maar door een verwarrende verwoording van de vraag of dubbelzinnig antwoord.
 
Evalueer de e-learning toets
Door gebruik te maken van e-learning bij het toetsen, worden resultaten automatisch geregistreerd. Maak hier gebruik van en evalueer een toets altijd. Check of er uitschieters zitten in de antwoorden op de vragen: hadden veel cursisten dezelfde vraag fout? Kwam dit omdat men te weinig kennis had? Of was de vraag niet goed gesteld of het antwoord onduidelijk?

 

Evalueren van een toets kan veel helderheid brengen en is daarom van wezenlijk belang.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • LinkedIn Social Icon