• Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

Nolletch B.V.   |   030-227 1944   |   info@nolletch.nl 

July 8, 2018

May 12, 2018

Please reload

Recente berichten

Emoties op het werk bepalend voor succes!

December 13, 2018

1/2
Please reload

Uitgelichte berichten

Door gaming kun je gedrag van medewerkers sturen, zoals veilig omgaan met data

September 30, 2019

 

Fishing, ransomware, DDoS-aanvallen en andere vormen van cybercriminaliteit zijn aan de orde van de dag.

 

Alle typen organisaties hebben er al mee te maken gehad, van winstgevende multinationals tot stichtingen zonder winstdoelstelling, en zeker ook verenigingen. Mijn tandarts om de hoek belde recent met de vraag of ik langs wilde komen om kosteloos foto’s van mijn gebit te laten maken. Ook hij was slachtoffer geworden van ransomware en had besloten om de hackers niet te betalen. Met als gevolg dat hij vijf maanden patiëntgegevens kwijt was. Het is niet altijd een directe opbrengst die de hacker beweegt, ook  persoonsinformatie heeft op de digitale warte markt een waarde.

 

Maatregelen

 

Gelukkig ontstaat er bij organisaties op bepaalde plekken een bewustzijn als het gaat om de risico’s die kleven aan de digitale omgeving. Het maken van een backup, het aanschaffen van een firewall en zorgen dat soft- en hardware up-to-date zijn, zijn effectieve maatregelen. Grotere organisaties gaan zelfs zover dat een aanzienlijk deel van het IT-budget tegenwoordig wordt besteed aan het weerbaar maken van de organisatie tegen cyberaanvallen. Dat is ook wel nodig, want bij onze oosterburen wordt de totale schade van cyberaanvallen geschat op 43 miljard euro in twee jaar tijd. In Nederland werd de schade voor het mkb alleen op ruim 1 miljard geschat. Het is echter vaak zo dat het bewustzijn niet bij iedereen in de organisatie aanwezig is, en daar zit een groot deel van het probleem. Het is een onderwerpwaar iedereen mee worstelt en waarover leden geregeld vragen stellen aan bijvoorbeeld hun branchevereniging.

 

De mens als zwakke schakel

 

Om je organisatie weerbaar te maken moet je een set aan maatregelen nemen, aldus CarelJan Kuiter van Nolletch, om juist dit bewustzijn bij mensen in de organisatie te vergroten. Volgens hem kom je er niet met techniek alleen. Er zijn ook organisatorische maatregelen nodig. Het verlenen van veilige toegang aan alleen geautoriseerde medewerkers is daar een voorbeeld van. Ook is het belangrijk dat de medewerkers in de organisatie zich bewust zijn van de risico’s en hoe zijzelf door hun eigen handelen en gedrag deze risico’s kunnen minimaliseren. Dit bewustzijn komt niet vanzelf helaas, een organisatie moet hier echt effectief mee aan de slag. Dit kan door het leerplatform in te richten met cybersecurity content om zo bijvoorbeeld leden al spelend bewust te maken van de risico’s die kleven aan digitaal werken.

 

Een leuke game

 

Wie kent de vele suffe e-learning modules niet, of cursussen waarvan effectief bewezen is dat deze maar tijdelijk en kort impact hebben? Wat werkt dan wel?
Volgens Kuiter helpt het als de leeromgeving persoonlijk is, dus zich aanpast aan de snelheid en het niveau van de gebruiker. Ook is het belangrijk dat er niet te veel, maar gedoseerd, informatie in korte tijd wordt gedeeld. En het is een pre als deelnemers het niet ervaren als iets dat ‘moet’, maar als leuk om te doen. Leren via een game past prima bij feitenkennis en gedragsaanpassing.

In dit artikel gaat het erom meer bewustzijn te creëren voor cyberrisico’s om uiteindelijk gedragsaanpassing van medewerkers te realiseren. De belangrijkste principes om zo effectief en efficiënt mogelijk te leren zijn verwerkt in het leerplatform. 

 

Niet te veel

 

Te grote concepten kunnen overweldigend worden en het leerproces belemmeren, en mensen kunnen maar een beperkt aantal nieuwe concepten leren binnen een bepaalde periode. In deze game (of met dit leerplatform) kun je gebruikers uitdagen om te spelen, maar ook afremmen als ze te veel spelen. De gebruiker kan steeds minispelletjes spelen die maximaal zo’n twee minuten duren waardoor je niet overspoeld wordt met te veel informatie of te veel tijd kwijt bent. Het gaat dus om ‘bite sized learning’.

 

Aanpassen aan niveau

 

Te veel uitdaging zorgt voor frustratie, te weinig uitdaging brengt verveling. Iedereen moet in zijn ‘learning flow’ kunnen blijven. Leren via gamen wordt nog sterker als je de game zo inricht dat de leeromgeving zich aanpast aan de snelheid van leren en het niveau van de gebruiker (dit hebben games niet per definitie in zich, dit is specifiek voor het platform). Dat kan met artificiële intelligentie waardoor het spel doorheeft op welke punten de kennis van de gebruiker extra dient te worden bijgespijkerd.


Het zelflerend systeem kent je na verloop van tijd zo goed dat het zich aanpast aan de eigen leerbehoefte. Het weet ook of je dagelijks meerdere herhalingen nodig hebt of dat je al goed op de hoogte bent. Terugkomen en herhalen | Aanwezigheid van kennis binnen organisaties is geen momentopname. Het gaat om ‘continuous learning’. Benodigde (nieuwe) kennis moet niet alleen snel aanwezig zijn, maar ook blijven. Optimale retentie bereik je doordat gebruikers worden geprikkeld om het spel regelmatig te spelen, zodat hun kennis up-to-date blijft. Uiteindelijk wil je door naar een volgend level.

 

Leuk om te doen

 

Eigenlijk is dit het eerste argument voor leren door gaming.

 

Het is leuk en aantrekkelijk om te doen. Gaming heeft vele trucs die mensen gemotiveerd houden op ieder niveau en met iedere leerstijl. Dashboard | Met behulp van een online dashboard heb je als organisatie eenvoudig een optimaal inzicht in de progressie van de medewerkers. Zo weet je of de investering ook daadwerkelijk tot resultaat leidt en kun je bovendien effectief en snel elke vorm van kennis daar in de organisatie krijgen waar je die wilt hebben. Het leerplatform als game is een bewezen effectief instrument waarmee je collega’s en leden bewust kunt maken van de cyberrisico’s. Het platform kan eigenlijk met elk type content gevuld worden en bijvoorbeeld ook helpen om een nieuwe collega of bestuurder snel kennis te laten maken met de ins en outs van de vereniging.

 

Nolletch, is specialist op het gebied van online leerplatformen door middel van gamification, en specialist op het gebied van onder andere IT-securitycontent.

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square