• Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

Nolletch B.V.   |   030-227 1944   |   info@nolletch.nl 

July 8, 2018

May 12, 2018

Please reload

Recente berichten

Emoties op het werk bepalend voor succes!

December 13, 2018

1/2
Please reload

Uitgelichte berichten

Goed opgeleide werknemers leiden tot winstgevendere organisaties

November 24, 2017

 


Hoe creëer je een uitdagende ‘leercultuur’?

 

Succesvolle mensen leiden tot succesvolle organisaties. Een belangrijke eigenschap die veel succesvolle mensen gemeenschappelijk hebben, is dat ze zichzelf continu blijven ontwikkelen.

 

Steeds meer organisaties willen hun medewerkers faciliteren op dit gebied (zeker nu de arbeidsmarkt voor IT’ers weer richting het kookpunt gaat. Een lerende cultuur binnen je organisatie trekt ambitieuze mensen aan en behoudt hen. En dat levert organisaties weer betere bedrijfsresultaten op, zo blijkt onder meer uit Skillsoft’s Global Leader Forum.

 

Leden van dit forum bereikten de volgende resultaten qua succesfactoren:

 

  • 55% verbetering in werknemersproductiviteit

  • 55% verbetering van kennis en vaardigheden

  • 45% verbetering van klanttevredenheid

  • 34% verbetering van learning agility

  • 37% verbetering van innovatie

 
Waarom moeten mensen continu leren?

Maar waarom zou je continu leren eigenlijk willen aanbieden aan je medewerkers?

 

Dit zijn de belangrijkste voordelen:
 

  • Werknemers blijven langer inzetbaar en productief, ook na hun initiële opleiding.

  • Werknemers zijn tevredener over hun werk.

  • Professionals met skills die schaars zijn, blijven geboeid door hun werk.

  • Organisaties met een lerende bedrijfscultuur zijn aantoonbaar flexibeler in het omgaan met veranderende marktomstandigheden.

  • Innovatief vermogen door een lerende bedrijfscultuur en kennis die up-to-date is.

 

Er zijn drie fasen van leren

 
Ten eerste is het belangrijk om je bewust te zijn van de ontwikkelingsfase waarin je je bevindt. Continu leren is een commitment en een reis, en geen eindbestemming.

 

In het groeimodel dat je kan hanteren, zijn er drie fasen van leren gedefinieerd:

 

  1. De eerste fase is ad-hoc: medewerkers leren wanneer het uitkomt en zij er zin in hebben.

  2. In de tweede fase leren zij geregeld en is het een terugkerend onderdeel van hun werk.

  3. In de derde fase leren medewerkers continu en hebben zij en de hele organisatie leren echt omarmd en geïncorporeerd in de manier van werken.
     

Afhankelijk van de score op de 5 succesindicatoren kan je zien waar je op korte termijn de meeste winst kunt behalen. Bij zeer uiteenlopende scores op de vijf indicatoren is het verstandig om eerst aandacht te geven aan die indicatoren die achterlopen.

 

Neem een kennis bedrijf “in de arm”.
Ten tweede is het van belang dat je je realiseert dat je de weg naar continu leren niet alleen hoeft uit te stippelen. Net zoals steeds meer mensen in de sportschool niet meer lukraak als een dolle aan de apparaten gaan trekken en duwen maar een personal trainer inhuren, kan een specialist op dit gebied je ook op het gebied van continu leren laten zien wat je wel en juist beter niet kunt doen.

 

Een gespecialiseerde kennis organisatie kan werknemers ondersteunen en bij de hand nemen en ervoor zorgen dat zij zoveel mogelijk successen gaan behalen voor zichzelf en hun organisatie. Meer weten? Neem contact met ons op via info@nolletch.nl

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • LinkedIn Social Icon