Willen winnen 'versus' niet willen verliezen

Gepubliceerd op 20 augustus 2018 om 12:58

Willen winnen 'versus' niet willen verliezen

Zou u gemotiveerd worden door een gamified bedrijfs-dashboard dat u rangschikt op basis van uw algehele prestaties? Niet iedereen kan tot de besten behoren en dit zou dus ook betekenen dat sommigen onderaan de scorelijst terecht zouden komen. Is dit voor iedereen motiverend of wellicht minder voor degenen die niet zo goed presteren? Het is wellicht goed te vergelijken met een voetbalwedstrijd. Een van de belangrijkste aspecten is het verschil tussen spelen om te winnen en spelen om niet te verliezen. Een subtiel, maar cruciaal onderscheid heeft onderzoek aangetoond. Meta-analyses hebben vastgesteld dat de effecten van competitie afhankelijk zijn van dit onderscheid in de hoofden van spelers. Wanneer mensen beter willen presteren dan anderen, hebben ze de neiging te profiteren en beter te worden van concurrentie. Maar wanneer ze willen voorkomen dat ze slechter presteren dan anderen dan leidt concurreren vaak tot vermindering van hun prestaties!


Gevoelens van meesterschap

Bovenstaande suggereert dat "willen winnen" de sleutel is tot betere prestaties. Maar dat is niet genoeg. Een meta-studie laat zien dat er nog een ander belangrijk element is dat een rol speelt. Het "willen winnen" verbetert namelijk de prestaties van deelnemers alleen wanneer het gepaard gaat met strategieën die gevoelens van meesterschap ondersteunen. Als gevoelens van beheersing de magische sleutel zou zijn, hoe bevorderen we dan deze intrinsieke motivatie? Hoe bevorder je dan het leerontwerp? Wat als het doel van het leaderboard niet is om te laten zien wie de beste performer is, maar iedereen laat zien waar en hoe ze beter kunnen worden? Wat als het spelen om te winnen niet alleen gaat om wie er bovenaan staat, maar vooral ook gaat om het verslaan van je eigen uitdagingen en om de gevoelens van meesterschap te bereiken?


Leerplatform en app

Nolletch biedt organisaties een intelligent leerplatform (gebaseerd op artificial intelligence) met bijbehorende app die volledig in bovenstaande voorzien en het kennisniveau van iedere organisatie daarmee aanzienlijk verhogen. Aantoonbaar, snel en op een leuke manier (gamified learning). Het platform heeft bovendien diverse dashboards die u 24/7 inzicht (en bewijs) leveren in onder meer leerprogressie, leerduur (speeltijd) en het kennisniveau van de organisatie en elke groep. Via mooie grafieken wordt weergegeven hoe medewerkers zich ontwikkelen waarbij men per onderwerp certificaten kan behalen (masteren) en behouden. Medewerkers kunnen elkaar uitdagen als ze dat willen, maar ook puur voor zichzelf spelen (leren). Naast diverse leerstatistieken en het eenvoudig kunnen beheren van gebruikers, groepen en hun leerpaden, biedt het platform nog vele andere voordelen. U kunt bovendien direct aan de slag, training is niet nodig om te kunnen starten. Deze slimme en gebruiksvriendelijke oplossing levert direct resultaat en helpt uw organisatie daadwerkelijk verder.

 

Meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij laten u het graag zien.