Micro-Learning

Gepubliceerd op 27 juli 2020 om 14:24

Organisaties leggen steeds vaker de focus op Micro-learning, het verpakken van leerinhoud in korte, hapklare brokken. Dat doet men niet zonder reden. Medewerkers hebben tegenwoordig te maken met een overvloed aan informatie en hebben moeite de meest essentiële en voor het bedrijf en hun functie relevante zaken uit alle beschikbare informatie te filteren. Bovendien is er vaak geen tijd om uitgebreid alle nieuwe informatie tot zich te nemen en wordt veel informatie daarnaast weer vergeten. Micro-learning biedt dan uitkomst.

 

Waarom Micro-learning inzetten?

Met Micro-learning of micro-leren kunnen mensen goedkoper, sneller en effectiever leren en vindt er op een efficiëntere wijze kennisoverdracht plaats. Microlearning is een uiterst doeltreffende en bovendien relatief goedkope manier voor organisaties om hun medewerkers en klanten bij te scholen of wegwijs te maken.

 

Het feit dat de aandachtsspanne van mensen in de loop der jaren steeds korter is geworden, heeft er mede aan bijgedragen dat deze wijze van leren inmiddels onbetwist de meest efficiënte wijze van leren is geworden. Niet voor niets hebben platforms als Snapchat, Twitter, WhatsApp, Instagram en dergelijke zo’n enorm succes en wordt de populatie mensen die deze platforms gebruikt steeds groter. Zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar. Korte, heldere, druppelsgewijze communicatie via een gebruiksvriendelijk en 24/7 beschikbaar platform, dat is de wijze waarop steeds meer mensen willen communiceren (en ook leren!). En omdat de jeugd niet anders gewend is dan om op die wijze te communiceren, zullen bedrijven hier steeds vaker mee te maken krijgen. Het zal (terecht) de meest gebruikte manier van leren gaan worden in de toekomst en je kunt hier als bedrijf niet vroeg genoeg mee beginnen!

 

Is deze vorm van leren geschikt voor elke soort training of opleiding?

Micro-learning wordt ingezet voor kennisoverdracht: het snel en effectief leren en onthouden (o.a. door eenvoudige, persoonsgerichte opfrissing/herhaling) van feiten en informatie. Het maakt in principe niet uit om wat voor informatie het gaat, vrijwel alle informatie is op deze wijze over te brengen. Het is echter minder geschikt voor het aanleren van complexe leerstof en niet geschikt voor het beoefenen van vaardigheden.

 

Concrete toepassingen

De toepassingen in de praktijk zijn vrijwel onbegrensd. Deze vorm van opleiden wordt binnen organisaties o.a. succesvol ingezet om (nieuwe) werknemers snel bedrijfsstructuren of waarden bij te brengen. Zaken als missie, visie, geschiedenis en wie is wie binnen de organisatie, zijn dan binnen enkele dagen top of mind en worden zo door nieuwe medewerkers direct uitgedragen. Ook bij het certificeren van mensen, leren van nieuwe producten en diensten van de organisatie, verbeteren van de klantenservice, aanleren van BHV en AVG kennis of het veranderen van gedrag, attitudes en waarden wordt Micro-learning vaak succesvol ingezet. Het mooie is dat het in de meeste gevallen direct en aantoonbaar resultaat geeft. Stijging van omzet, klanttevredenheid en bovenal kennis bij de medewerkers. In feite kan elke afdeling en manager binnen een organisatie Micro-learning eenvoudig en succesvol inzetten voor het aanleren van vrijwel elk onderwerp.


Meer weten?

Wanneer je meer wilt weten of kennis wilt maken met Micro-learning neem dan contact op met Nolletch!