Micro-Learning

Organisaties leggen steeds vaker de focus op Micro-learning, het verpakken van leerinhoud in korte, hapklare brokken. Dat doet men niet zonder reden. Medewerkers hebben tegenwoordig te maken met een overvloed aan informatie en hebben moeite de meest essentiële en voor het bedrijf en hun functie relevante zaken uit alle beschikbare informatie te filteren. Bovendien is er vaak geen tijd om uitgebreid alle nieuwe informatie tot zich te nemen en wordt veel informatie daarnaast weer vergeten. Micro-learning biedt dan uitkomst.

Lees meer »

Emoties op het werk bepalend voor succes!

In iedere werkomgeving bestaan emoties en emotioneel gedrag. Emoties bij collega’s, klanten of leveranciers, bijv. door een in de ogen van medewerkers onterechte klacht, onverdiende promotie of het toewijzen van een mooi project aan een collega met minder kwaliteiten. Medewerkers die spanningen op de werkvloer veroorzaken, snel boos worden of angstig zijn en voortdurend op hun hoede zijn en zich alleen maar aan in het indekken zijn tegen fouten. Allerlei soorten emoties, terecht of onterecht, bepalen niet alleen de sfeer, maar ook op welke wijze er wordt gewerkt.

Lees meer »

Hoe verbeter je de leerprocessen in jouw organisatie?

Leren op het werk blijft vaak nog beperkt tot het volgen van een training of cursus. Dat kan op zich een prima oplossing zijn, echter heeft ook diverse nadelen. Het is vaak de duurste vorm, gericht op slechts enkele personen en opgedane kennis zakt snel weer weg. Uiteraard wil je het liefst grotere groepen of zelfs alle medewerkers bijscholen, hen blijvend kennis laten opdoen en verdere ontwikkeling op bepaalde vlakken voor hen mogelijk maken. Van een ‘lerende organisatie’ is bij veel organisaties nog geen sprake, terwijl daarin makkelijk stappen te maken zijn. Belangrijk is daarbij ook de kennis en inzichten van je werknemers mee te nemen.

Lees meer »

Willen winnen 'versus' niet willen verliezen

Zou u gemotiveerd worden door een gamified bedrijfs-dashboard dat u rangschikt op basis van uw algehele prestaties? Niet iedereen kan tot de besten behoren en dit zou dus ook betekenen dat sommigen onderaan de scorelijst terecht zouden komen. Is dit voor iedereen motiverend of wellicht minder voor degenen die niet zo goed presteren? Het is wellicht goed te vergelijken met een voetbalwedstrijd. Een van de belangrijkste aspecten is het verschil tussen spelen om te winnen en spelen om niet te verliezen. Een subtiel, maar cruciaal onderscheid heeft onderzoek aangetoond. Meta-analyses hebben vastgesteld dat de effecten van competitie afhankelijk zijn van dit onderscheid in de hoofden van spelers. Wanneer mensen beter willen presteren dan anderen, hebben ze de neiging te profiteren en beter te worden van concurrentie. Maar wanneer ze willen voorkomen dat ze slechter presteren dan anderen dan leidt concurreren vaak tot vermindering van hun prestaties!

Lees meer »